※ 퀵메뉴 메뉴에 대한 사용자 설정을 위해 쿠키를 사용하고 있습니다. 메뉴 체크 후 저장을 한 경우 쿠키 저장에 동의한 것으로 간주됩니다.
경영학부는 마케팅, 인사, 생산, 재무, 회계, 경영정보 등 기업 전반적인 내용을 다루는 경영학전공과 빅데이터경영통계전공으로 구성됩니다. 경영학부에서 경영학전공 내의 세부 전공을 심화학습하거나, 경영학부 및 국민대학교 전체의 다양한 전공과 융합하여 학생이 자유롭게 본인의 전문분야를 디자인할 수 있습니다. 경영대학에서 제공하는 국내 인턴십 프로그램을 통해 기업현장경험을 얻을 수 있으며, 해외 유수 기업 및 대학과의 MOU를 통해 지속적으로 확대되고 있는 해외 기업 인턴십 프로그램과 해외 대학 교환학생 프로그램으로 글로벌 감각과 전문성을 강화할 수 있습니다. 그 외에도 학생들의 다양한 필요에 맞게 디자인할 수 있는 해외탐방 프로그램 및 강좌도 지도교수와 함께 개설하여 운영할 수 있습니다. 이러한 다양한 융합 프로그램을 통하여 차별적 역량을 키움으로써 경영학부의 졸업생들은 외국계기업 뿐 아니라 창업을 포함한 다양한 형태로 사회에서 활발히 활동하고 있습니다.
경영학 전공자는 기업을 중심으로 한 다양한 경제 주체의 활동과 경제 현상에 대한 이해와 관심이 필수적입니다. 기업의 다양한 활동인 생산, 마케팅, 재무, 인사, 조직, 회계, 국제경영, 기업정보시스템(MIS) 각각에 대한 전문가 혹은 이 모든 기능을 두루 섭렵한 일반 경영자로서 요구되는 자질과 적성은 다양합니다. 일반적으로 사회과학, 외국어, 수학 에 흥미를 가진 사람이 적합하며, 문제를 분석하여 해결책을 제시할 수 있는 능력, 남을 설득할 수 있는 능력, 다른 사람과 함께 일을 잘할 수 있는 능력, 조직을 이끌 수 있는 리더십이 있으면 더욱 유리합니다. 또한 경영학 전공자는 데이터 분석에 기반한 의사결정을 위한 논리적이고 수리적인 분석능력이 필수적입니다. 빠르게 변화하는 데이터 분석 기법의 원리를 습득하고 이를 실제 경영환경에 활용할 수 있는 응용 능력을 계발하기 위해 경영학 전반과 데이터 분석 흐름에 대해 끊임없이 관심을 갖고 탐구하는 진취적이고 도전적인 태도가 필요합니다.
경영학 전공 경영학전공 졸업자는 마케팅, 매니지먼트, 생산운영관리, 회계, 재무 등 세부 경영 분야의 전문가로서, 또는 차별적인 독특한 융합전공의 전문가로서 자질을 갖추게 되며, 컨설팅회사를 포함한 다양한 공·사기업의 해당 분야로의 취업이 가능합니다. 기본적으로는 기업의 마케팅 기획, 마케팅 리서치, 고객관계관리팀, 영업 및 이벤트, 디지털 마케팅 분야, 매니지먼트, 전략기획, 인사관리 분야 및 SCM, ERP, 구매관리 등 생산운영 분야, 은행이나 증권회사, 보험회사 등과 같은 금융기관으로 진출하고 있을 뿐 아니라 문화예술경영 전공으로 문화 및 예술 기획 분야로 진출하는 등 자신만의 분야를 구축합니다.
The Department of Business Administration covers core areas such as marketing, human resources, operations, finance, accounting, and management information systems as a business administration major. Students have the flexibility to deepen their expertise in specific areas within the Business Administration major or design their specialized fields by integrating various disciplines across the school and Kookmin University as a whole. Through domestic internship programs provided by the business school, students gain valuable on-the-job experience. Additionally, international internship opportunities with leading global companies and exchange programs with overseas universities, facilitated through MOUs, help students develop a global perspective and professional expertise. Moreover, the department offers tailor-made overseas study tours and courses designed in collaboration with faculty advisors to meet diverse student needs. By participating in these interdisciplinary and innovative programs, graduates of the Department of Business Administration are equipped with distinctive capabilities and actively engage in various fields of society, including multinational corporations, entrepreneurship, and beyond.
Students majoring in Business Administration must possess a strong interest in and understanding of the activities and economic phenomena of diverse economic entities, especially businesses. Whether specializing in specific areas like operations, marketing, finance, human resources, organization, accounting, international business, or management information systems (MIS), or aiming to become a general manager with a broad understanding of these functions, students need various aptitudes and qualities. Typically, individuals who have an interest in social sciences, foreign languages, or mathematics are well-suited to this field. Additionally, skills in analyzing problems and presenting solutions, persuading others, collaborating effectively in teams, and leading organizations are highly advantageous. In addition, students are required to possess strong logical reasoning and mathematical analytical skills for data-driven decision-making. To develop the ability to apply rapidly evolving data analysis techniques to real-world business environments, students must maintain continuous interest in both the overall field of business administration and the latest trends in data analytics. A proactive and challenging attitude toward exploring these areas is essential for success.
Business Administration Graduates with a major in Business Administration are equipped with expertise in specific areas such as marketing, management, operations, accounting, and finance, as well as unique interdisciplinary skills developed through combined studies. This preparation enables them to pursue careers in various fields within public and private enterprises, including consulting firms. Typical career opportunities include roles in marketing planning, market research, customer relationship management, sales and event management, digital marketing, and strategy planning. Graduates may also work in the area of human resource management, supply chain management(SCM), enterprise resource planning(ERP), procurement and operations management. In finance, graduates often pursue roles in banks, securities firms, or insurance companies. Additionally, those who focus on cultural and arts management may establish careers in planning and managing cultural or artistic projects, building a niche in their respective industries.