메뉴닫기

전체메뉴

Quick Menu

Quick Menu 설정

※ 퀵메뉴 메뉴에 대한 사용자 설정을 위해 쿠키를 사용하고 있습니다. 메뉴 체크 후 저장을 한 경우 쿠키 저장에 동의한 것으로 간주됩니다.

경영대공지

[교무팀] 2020학년도 2학기 9주차 이후 학부 수업운영 방안 안내

  • 작성자 호윤미
  • 작성일 20.10.14
  • 조회수 13309

2020학년도 2학기 9주차 이후 학부 수업운영 방안 안내 
(2020.10.13.기준)

1. 목적
  가. 사회적 거리두기가 조정됨에 따라 전공 이론수업 및 실험ㆍ실습ㆍ실기 수업에 대해 대면 수업을 허용함으로써 교육목적을 달성하고, 수업의 질을 담보하고자 함.
  나. 대면, 비대면 병행 수업으로 운영하되, 코로나19 확산을 방지하고자 방역지침을 준수하여 대면수업을 진행하고자 함. 
      ※ 코로나19 상황 변화에 따라 수업운영 방안이 재조정될 수 있음.


2. 수업운영 방안 (개강 9주차 이후)
  가. 기간: 10.27.(화) 이후
  나. 운영방안

      1) 이론(실험ㆍ실습 병행 교과목 포함)
        - 전공: 비대면 원칙(**) 
       
         - 교양: 전면 비대면
      2) 실험ㆍ실습ㆍ실기
         - 전공: 대면수업 가능(**)
         - 교양: 비대면 원칙(**)
      ※ (**)로 표시된 전공 이론수업, 실험ㆍ실습ㆍ실기 수업은 교육목적 달성을 위해 반드시 필요한 경우 비상대책위원회 승인을 거쳐 대면수업이 가능함.
         (비승인 교과목은 비대면수업으로 진행)
      ※ 대면수업 진행 조건(2가지 사항 모두 준수)
         ① 대면수업 참여 수강생 수가 50명 미만이어야 함.
         ② 안전거리 유지 등 방역지침을 준수하여야 하며, 수강생 수가 강의실 수용인원의 1/3 이하가 되도록 강의실을 확보하여야 함.

  다. 수업운영 원칙
     1) 비대면수업실시간 화상 강의, 교강사가 직접 제작한 동영상 강의 및 두 방식 혼합형태를 위주로 진행함.
     2) 대면수업
        가) 비상대책위원회로부터 승인을 받은 교과목에 한해 진행
        나) 온라인수업 동시 제공 및 대면수업 불참자에 대한 역차별 금지
            ※ 대면수업 미참여자는 수업을 실시간 화상수업으로 생중계하거나 강의 녹화 동영상을 가상대학 통해 탑재하여 온라인수업 병행하여 제공
        다) 코로나19 방역지침 준수
        라) 방역 및 구성원 통제는 각 단과대학에서 자체 계획을 수립하여 운영 :
            담당 교강사가 방역책임자가 되어 학생 간 거리 두기, 마스크 착용, 지정 좌석 착석 등 방역지침 준수 여부를 관리


3. 대면수업 세부 원칙
  가. 강의실 이외의 공간(전산실, 운동장 등) 사용 
     1) 실내 다중체육시설(유도장, 체육관 등) 및 다중이용시설(전산실 등)은 대면수업에 한하여 개방
     2) 실외 다중체육시설(대운동장, 테니스장, 농구장 등)의 경우에도 대면수업에 한하여 개방함.

  나. 수업 참석 인원이 50명 미만, 강의실 수용 인원의 1/3 이하가 되도록 강의실 확보
     1) 대면수업의 경우 안전거리 유지, 교강사ㆍ학생 전원 마스크 착용 등 방역원칙을 준수하여야 하며,  수강생 수가 50명 미만, 강의실 수용 인원의 1/3 이하가 되도록 강의실 확보가 필요함. 
     2) 수강생 수가 기준을 초과할 경우 수강생 수용이 가능한 강의실로 변경하거나 강의실을 추가로 확보하여 수업을 진행하여야 함. 

  다. 온라인수업 동시 제공 및 대면수업 불참자에 대한 역차별 금지
     1) 코로나19 감염증상(발열, 호흡기증상 등)이 있는 경우 대면수업에 참여하지 않고 교강사에게 사전 신고하여(K·PUSH+, 이메일 등) 3~4일 자가격리할 수 있도록 안내하며, 결석에 따른 불이익이 없도록 조치하여 주시기 바람.
     2) 해외·지방 거주자, 자가격리자, 대면수업 미동의자, 대면수업 수강인원 조정에 따른  대면수업 미참여자는 수업을 실시간 화상수업으로 생중계하거나 강의 녹화 동영상을  가상대학 통해 탑재하여 온라인수업 병행하여 제공

  라. 코로나19 방역지침 준수 
     1) 정·후문 발열체크, 강의실 손소독제 비치, 전원 마스크 착용, 마이크 덮개 교체, 강의실 수시 환기 (수업 전후 및 수업 중 수시로 창문·출입문 개방) 및 방역, 에어컨 등 실내공기 순환방식의 공기정화장치·설비 사용 시 방역지침 준수
     2) 코로나19 감염증상(발열, 호흡기증상 등)이 있는 경우 대면수업 참여 불가 등
     
  마. 대면수업 관련 방역 및 구성원 통제는 각 단과대학에서 자체 계획을 수립하여 운영 :
      수업별 담당 교강사가 방역책임자가 되어 학생 간 거리 두기, 마스크 착용, 지정 좌석 착석 등 방역지침 준수 여부를 관리

 

 

根据社隔离2段的9以后 运营方案通知

(2020.10.13 准)

1. 目

甲. 根据社隔离调整为了达到教育目标,允许各专业理论课程与需要实验,实习,技能课程达成面对面授课担保课程质量。

乙. 授课运营以"非对面,面对面并行"中心,在防止疫情扩散和防疫指南的基准下进行面对面授课
根据新冠疫情状况化有可能整授课运营方案

2. 课运营方案(开讲9

. 时间10.27(周二)以后

. 运营方案(限行持)

1) (包括实验实习并行的科目)及教养科目

- 专业: 非对面 原则(**)
- 教养: 全面 非对面

2) '实验·实习·技能'专业科目:

- 专业: 面对面课程 可以(**)

- 教养: 非对面 原则(**)

(**)标注的理论课程, 实验·实习·技能课程为了达成教育目标一定需要的情况下,经紧急措施委员会的批准下可以进行面对面课程  (未经批准的科目进行非对面课程)

进行面对面课程的条件(两个事项全部符合的基准下)

面对面课程参与学生限制在50名以下

在维持安全隔离等防御措施基准同时,要确保上课的学生数量在教室容纳人数的1/3以下

丙. 运营

1) 非面授: 自制作的视频讲义实时视频、以上两种方式混合行授

2) 面授

甲) 限于策委员会批准的科目

乙) 提供在线讲义,禁止加面面授行差待。

※ 面面授参与者通过实时视频虚拟的授课视频

丙) 遵守冠19防疫方

丁) 院自行制定并运营防疫及成控制计划:

负责教学讲师防疫负责人,生之保持距离、戴口、坐指定座位等 管理防疫方是否遵守。

3. 面授详细

甲. 教学室以外的空算机房、运动场等)使用

1) 室体育施(柔道、体育等)及多重使用施(算机室等)限于面面授

2) 室外体育施(大运动场等)在面授课时使用。

乙. 确保授不足50名,授少于室可容1/3。

1) 面面授课时遵守保持安全距离、教讲师生全戴上口等防疫原,需要确保听 生人不足50名,听少于室可容1/3的室。

2) 生人过标可容生的室或追加室确保行授。  

丙. 提供在线及非面授程,禁止加面面授行差待。

1) 如有冠19感染症发热、呼吸道症等),告知生不要加面面授,而是事先向讲师(K-PUSH+、件等),可自理3~4天,并请采取相措施,避免新冠带来的不良影

2) 海外地方居住者、自我隔离者、面面授不可者、面面授员调整后的面参与者,通过实时视频课进现场直播或通过虚拟课录像,线

丁. 遵守新冠19防疫指南

1) 正、后门发热检查室洗手消毒剂备置、戴上口、更换麦盖、随时换气(授前后, 上课时随时开放窗、出入)及防疫、空等室方式的空气净化装置、设备使用,遵守防疫指南.

2) 19感染症发热、呼吸道症等),不能加面面授

戊. 面授防疫及成控制由各科大自行制定计划运营:

课教师防疫负责人,管理距离、戴口、坐指定座位等是否遵守防疫方

 

 

Class Operation Plan from 9th week of Fall Semester 2020

(for Undergraduate Program. as of 2020.Oct.13.)

1. Purpose

     A. As social distancing policy readjusted to the 1st step, school will allow face-to-face classes for the major theory subjects and major courses with practice or experiment to achieve the educational purpose and guarantee the quality of classes.

     B. Both face-to-face classes and non-face-to-face classes will be both operated in compliance with the prevention guidelines to prevent the spread of COVID-19.

          The class operation plan could be readjusted depending on the situation of COVID-19.

 

2. Class Operation Plan (from 9th week of the semester)

     A. Period: from October 27 (tue) ~

     B. Operation Plan

1) Theory subjects(including having experimental and practical plans) and liberal arts

          - Major courses : non-face-to-face classes in principle(**)

          - Liberal arts : Only non-face-to-face classes

             2) Major courses focused in ‘experimental, practical’:

          - Major : face-to-face classes available(**)

          - liberal arts : non-face-to-face classes in principle(**)

Classes with (**) marks such as major theory classes and the subjects focused in ‘experimental, practical’ could be conducted as face-to-face classes with the approval by the emergency committee if necessary to achieve the educational purpose. (non-approved subjects are conducted as non-face-to-face classes)

Conditions for face-to-face classes (in compliance with the below two conditions)

1) The number of students attending face-to-face classes should be less than 50.

2) The prevention guidelines such as maintaining safe distance must be followed. Also, classroom should be secured to hold less than 1/3 of the classroom’s capacity.

     C. Principle of Class Operation

1) Online class : will be operated by mixed way of the video lectures produced by the instructor and real-time video lectures.

2) Face-to-face class

a. Only for subjects approved by the emergency committee

b. Online classes should be provided simultaneously and reverse discrimination is prohibited against those who do not attend face-to-face classes.

Instructors must provide online lectures such as live video classes or video recordings of the lecture through e-Campus for those who do not attend face-to-face classes.

c. Comply with the COVID-19 prevention guidelines.

d. Each college manages its own plan for disinfection and control of its members: the instructor becomes the person in charge of disinfection and manages the prevention guidelines such as social distancing, wearing masks, and seating designated seats.

 

3. Detailed principles for face-to-face classes

     A. Use the space other than classroom such as computer room, playground, etc.

1) Indoor multi-sports facilities (judo-gym, main gymnasium, etc.) and Complex facilities (computer rooms, etc.) are open only for face-to-face classes.

2) Outdoor multi-gym facilities(main playground, tennis courts, basketball courts, etc.) are also open only for face-to-face classes.

 

     B. Securing a classroom as number of attending students less than 50 and also less than 1/3 of the room’s capacity.

      1) In case of face-to-face classes, the prevention principles, such as maintaining safe distance, wearing masks for all instructors and students, must be followed, and the classroom needs to be secured so that the number of attending student is less than 50 and the class accommodate less than the 1/3 of the room’s capacity.

      2) If the number of attending students exceed the standard, the classroom should be change to a bigger room or extra classroom should be provided.

 

     C. Online classes should be provided simultaneously and reverse discrimination is prohibited against those who do not attend face-to-face classes.

      1) If you have symptoms of COVID-19(high temperature, heavy breathing, etc.), please report it to the instructor in advance(by K·PUSH, e-mail, etc.) without attending face-to-face classes so that you can take self-quarantine for 3-4 days and take measures to prevent any disadvantages caused by absence.

      2) Students staying overseas, currently in self-quarantine or those who do not agree to attend the face-to-face classes or can not participate in face-to-face classes due to limitation on student number of face-to-face classes will be provided online classes such as zoom or uploaded video lectures through e-Campus.

 

     D. COVID-19 disinfection guidelines

      1) Follow the guidelines : Checking body temperature at the front·back gate, setting hand sanitizers in each classroom, wearing a face mask, replacing microphone covers, frequent ventilation and disinfection of the classroom(open windows and doors frequently before and during the class), and using air purification systems and equipment based on guideline to use them

      2) Students who have any symptoms of COVID-19 are not allowed to attend face-to-face classes.

E. Each college manages its own plan for disinfection and control of its members: the instructor becomes the person in charge of disinfection and manages the prevention guidelines such as social distancing, wearing masks, and seating designated seats.