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소개

Introduction

비전

  • 비전개요
  • 본 학부는 경영과 IT의 창조적 결합을 통한 미래형 인재 양성 을 학부의 비전으로 삼는다.
    본 학부는 이러한 학부의 비전을FUSION 경영이란 개념으로 설명한다. FUSION은 융합과 통섭을 나타내는 말로서, 경영과 IT의 창조적 결합을 지향하는 본 학부의 비전을 가장 정확하게 포착하는 개념이라고 하겠다.
  • FUSION 경영의 의미는 다층위적이고 복합적이다.
    경영과 IT의 융합과 통섭이란 궁극적 지향점을 나타낼 뿐 아니라 이에 수반되는 6개의 교육가치를 담고 있다. 곧 Futuristic Universal Seamless Integral Original Niche란 가치들이다.
    이들은 본 학부가 지향하는 교육의 모습들이다.
  • 융합과 통섭의 비전
  • 경영정보학(MIS)은 1950년대 최초의 상용 컴퓨터 등장과 함께 경영에 이러한 IT 기술을 어떻게 접목할 수 있을 것인가를 고민하면서 탄생한 분야로서, 본질적으로 융합과 통섭의 분야 라고 할 수 있다.
  • 최근 융합과 통섭이 사회의 새로운 화두로 떠오르고 있으나 실제 경영정보학은 이미 지난 50여년 동안 이를 실험해 온 소위 융합과 통섭의 선구자라고 하겠다. 또한 생물학이나 인지과학 등의 여타 통섭 분야에 비해 상대적으로 실질적이고 가시적인 성과를 나타내고 있는 분야이기도 하다.
  • 본 학부는 이러한 경영과 IT의 융합과 통섭이란 비전을 Fusion이란 개념으로 포착한다. Fusion이란 단순한 응용(application)이나 수렴(convergence)이 아닌 창조적 결합(consilience)을 의미한다.
  • 기존의 공간과 인터넷이 만나서 만들어 내는 새로운 존재공간, 이 공간 위에서 펼쳐지는 새로운 비즈니스의 방식, 이를 지배하는 새로운 게임의 법칙 등 경영정보학은 단순히 경영 수단으로서의 IT 적용을 넘어서서 새로운 경영의 모습을 창조해 내고 있다.
  • 비전종합
  • 본 학부는 국내 최초의 경영정보 전공학부로서, "경영과 IT의 창조적 결합을 통한 융합과 통섭의 실험" 이란 비전에서 출발하여 이를 FUSION이란 개념으로 포착한다.
    FUSION은 학부가 지향하는 교육가치와 교육내용을 담는 그릇이 된다.
    교육가치에 있어서는 Futuristic, Universal, Seamless, Integral, Original, Niche란 가치가 도출되며, 교육내용에 있어서는 Foundation Knowledge, Ubiquitous Business Technology, Service Science, Information Systems, Organizational Science, Network Technology 의 6개 지식영역을 설정한다.
  • 본 학부의 비전은 끝으로 이러한 FUSION의 사상을 구현하는데 요구되는 교육의 기반구조와 실행방식을 제시함으로써 완성된다. 교육의 기반구조로는 산학연계, 학부 대학원 연계, Lab 체제, 비즈니스 인큐베이션 체제, 국제화 체제, 등이 있으며, 실행방식으로서는 가치의 공동생산, 오케스트라, 멘토링, 성과의 가시화 등이 있다.
  • 이들 모두를 종합한 것이 본 경영정보학부의 FUSION 비전이 된다.
    이 비전은 학부의 사명과 전략계획, 그리고 세부 교육체계 설계를 주도하고 관통하는 사상적 기반이 된다.

미션

  • 미션개요
  • 비전, 미션, 목표 서술의 구성과 체계
  • 본 학부는 이러한 FUSION으로 표현되는 학부의 비전을 미션 으로 구체화 한다. 미션은 시장과 고객을 대상으로 한 학부의 존재이유로서, 대학의 경우 학생을 대상으로 하는 교육, 교수가 수행하는 연구, 그리고 사회적 가치의 공동창출을 위한 봉사의 세 영역에서 설정할 수 있다.
  • 미션은 계획 로 뒷받침 되어야 한다. 본 학부는 FUSION 비전에 입각해서 교육, 연구, 봉사의 각 영역에서 설정된 미션을 달성하기 위한 목표를 설정하고 전략과 계획을 수립한다. 전략과 계획은 크게 4개 영역 - 교육의 기반구조 구축, 교육 프로그램 설계, 교육 실행체계 설계, 및 교육 관리체계 설계의 영역에서 제시된다.
    • 첫째, 학부가 지향하는 FUSION, 곧 융합과 통섭의 비전을 서술한다. 비전은 FUSION이 담고 있는 융합과 통섭의 사상, 이에 수반되는 교육가치와 교육내용, 그리고 이를 추진하는데 요구되는 교육의 기반구조와 교육의 실행방식에 대해 서술하고 이를 종합한다.
    • 둘째, 학부의 비전을 추구하는데 있어서 감당해야 할 학부의 미션을 서술한다. 미션은 교육, 연구, 봉사에 있어서 대학이 가지는 사명을 선언적으로 제시한다.
    • 셋째, 학부의 비전과 사명을 구현하기 위한 교육목표와 장기계획을 서술한다. 목표와 계획은 크게 4개 영역에서 제시된다. 곧 교육의 기반구조 구축, 교육 프로그램 설계, 교육 실행체계 설계, 및 교육 관리체계 설계의 영역으로서, 각 영역 별로 교육의 비전에서 도출되는 교육목표, 성과지표, 및 이에 대한 년도별 추진계획을 개략적으로 제시한다.
  • 미션
  • 경영정보학부의 비전
  • 그림에서 보다시피 학부는 교육, 연구, 봉사 의 각 영역에서 구체적 사명을 가진다.
    • 교육 영역에서는
      양질의 교육 제공을 통해 사회가 요구하는 경영정보 전문 인재 양성이 사명이다.
    • 연구 영역에서는
      첨단의 연구성과를 내어 학계의 지식기반 구축에 기여하는 것이 사명이다.
    • 봉사 영역에서는
      산업계 현장의 문제 해결을 돕고 경영 효과성 증대에 기여하는 것이 사명이다.
  • 이 사명들은 어느 대학의 경우에도 적용되는 일반적 사명인 동시에 본 학부의 경우는 경영과 IT의 융합과 통섭이라는 비전에 비추어 본 학부만의 사명으로 재구축된다.
  • 그래서 교육의 경우는 경영과 IT의 융합 교육이 사명의 핵심 요소가 된다. 마찬가지로 연구의 경우는 경영과 IT의 통섭 연구, 봉사의 경우는 경영과 IT의 창조적 결합을 통한 현장의 문제 해결이 사명의 핵심 요소가 된다.
  • 학부의 미션
  • 경영정보학부의 사명

교육체계

  • 교육가치와 교육내용
  • FUSION은 융합과 통섭이란 본래의 의미뿐 아니라 본 학부가 지향하는 교육의 가치와 교육 내용을 담는 틀이기도 하다. 이런 점에서 FUSION의 의미구조는 다층위적이고 복합적이다. FUSION은 우선 아래 그림에서 보는 것처럼 6개의 교육가치를 담고 있다. 이들은 본 학부의 교육이 지향하는 모습들이다.
    • Futuristic (미래 지향적) 

      본 학부는 최첨단 미래지향적 교육을 지향한다. IT 기술은 인류 역사상 유래 없이 빠른 속도로 발전하고 있고 이에 따라서 경영의 환경과 방식도 변하고 있다. 경영과 IT의 창조적 결합을 위해서는 항상 경영과 기술의 최첨단과 발맞추어야 한다.
    • Universal (글로벌)

      본 학부는 세계 어디에서도 통할 수 있는 글로벌 교육을 지향한다. 교육 내용적으로는 다문화 다언어 환경에서 활동할 수 있는 글로벌 인재를 양성하며, 교수 방법에 있어서도 글로벌 스탠더드에 맞는 품질과 수준을 유지한다.
    • Seamless (현장중심적)

      본 학부는 학부, 대학원, 산업계가 중단 없이 연결되는 소위 심리스 교육을 지향한다. 현재 대학 교육은 산업계와 단절되어 있고 학부와 대학원 교육 역시 틈새가 벌어져 있다. 본 학부는 학석사 연계과정과 산학 연계과정을 통합하여 학부-대학원-산업계가 유기적으로 연결 상승되는 현장 중심적 교육체계를 지향하고 있다.
    • Integral (통합전인적)

      본 학부는 통합 전인 교육을 지향한다. 인성과 도덕은 실종되고 오직 경쟁과 능률만이 강조되는 현재의 대학 교육을 궤도 수정하여 협업과 팀 플레이를 훈련하고 리더십을 교육한다.
    • Original (창의적)

      본 학부는 창의와 독창의 교육을 지향한다. 새로운 것과 자기 만의 것을 찾고 만들어 낼 수 능력을 배양하고 이를 위한 추상적 사고와 실제적 응용의 원리를 교육한다.
    • Niche (맞춤형)

      본 학부는 남들과 차별화 되는 시장 중심적 교육을 지향한다. 사회의 교육 니즈가 무엇인지에 대한 실시간적 감지와 이를 제공하기 위한 유연 반응 체계를 갖추고 사회가 가장 필요로 하는 맞춤형 교육을 제공하고자 노력한다.
  • 비지니스IT Vision과 교육 가치
  • 아래 그림에서 보는 것처럼 본 학부의 교육은 Foundation Knowledge의 토대 위에서 Organization Science와 Service Science란 경영학적 영역과 Information Systems와 Network Technology란 IT 영역, 또 이를 융합하는 Ubiquitous Business Technology 영역을 교육의 경계로 설정한다.
    • Foundation Knowledge

      경영정보학 교육의 토대가 되는 지식영역이다. 일반 교양을 비롯하여 경영과 IT의 기초과목이 포함된다.
    • Ubiquitous Business Technology

      경영과 IT의 결합을 다루는 진정한 의미의 융합 지식영역이다. u-환경 위에서의 새로운 비즈니스 모델에 대한 모색과 탐구 및 실제 이를 구현하는 실습과정을 포함한다.
    • Service Science

      기업이 창출하는 가치로서의 서비스에 대한 지식영역이며, 서비스의 생산과 소비 체계를 다룬다.
    • Information Systems

      정보시스템 개발과 구축에 대한 지식영역이며, 이를 위한 프로그래밍과 컴퓨팅 환경에 대한 지식을 다룬다.
    • Organizational Science

      경영학의 토양이 되는 조직에 대한 지식영역으로서, 거시적 조직이론과 미시적 행태이론을 통해 조직현상에 대한 이해를 도모한다.
    • Network Technology

      IT의 기반이 되는 통신 네트워크에 대한 지식영역으로서, 네트워크의 설계와 구축과 운용을 다룬다.
  • 비지니스IT 교육 내용의 체계
  • 기반구조적 측면의 교육체계
  • 본 학부는 FUSION을 구현하는 교육체계의 모습을 아래 그림과 같이 설계한다. 그림은 FUSION 교육의 기반구조로서 대학과 산업계가 문제의 공유, 솔루션의 공동개발, 인적 물적 자원의 교류 등을 통해 서로 유기적으로 연결되는 산학연계 교육체계를 보여주고 있다.
  • 본 학부는 이러한 유기적 산학연계를 위해 소위 Lab 체제를 구축 한다. Lab은 대학의 지식과 이론이 산업 현장의 문제와 만나고 부딪치는 공간이다. Lab은 본 학부의 각 교육영역별로 설치되며 산업 현장의 수요에 따라서 탄력적으로 운영된다. 아울러 비즈니스 인큐베이션 Lab을 통해 각 Lab에서 생성된 솔루션들의 비즈니스 기회가 모색된다.
  • 끝으로 국제화 역시 FUSION 교육체계에서 빼놓을 수 없는 요소이다. 국제화는 학생과 산업계 두 측면에서 이루어진다. 국내 학생의 해외 진출과 해외 학생의 유입, 그리고 해외 산업계와의 밀접한 연계 구축을 지향한다.
  • FUSION을 구현하는 교육체계의 모습

실행방식 측면의 교육체계

  • FUSION 교육 비전을 구현하기 위해서는 앞에서와 같은 교육의 기반구조뿐 아니라 교육의 실행방식도 갖추어야 한다. 본 학부는 FUSION 교육을 제공하는 방식을 C.O.M.P.란 네 가지 원칙 란 네 가지 원칙으로 포착한다.
  • COMP
    • Value Co-Production

      FUSION 교육의 밑바닥에 흐르는 사상은 교육은 일방적 전달이 아닌 가치의 공동생산 체계라는 믿음이다. 이러한 공동생산은 학생과 교수, 대학과 산업계, 사회와 정부 등 모든 교육의 이해관계자들이 참여하여 만들어내는 체계이며, 학부는 교육 프로세스를 설계하는데 있어서 이러한 가치의 공동생산 사상이 살아있는 교육 프로세스를 구축하고자 노력한다.
    • Play an Orchestra

      FUSION 교육의 밑바닥에 흐르는 또 다른 사상은 교육은 오케스트라 협연과 같다는 믿음이다. 오케스트라는 기본적으로 팀 플레이이며, 협동과 조화의 기술이 요구되는 작업이다. 가치의 공동생산 역시 이러한 오케스트라 사상이 없으면 이루어질 수 없다. 본 학부는 이러한 오케스트라 사상을 교육의 기본 사상으로 삼는다.
    • Be a Mentor

      FUSION 멘토링을 교육의 핵심 요소로 삼고 있다. 멘토링은 교수와 학생, 대학원생과 학부생 사이에 형성되는 멘토와 멘티의 관계이다. 가치의 공동생산, 오케스트라, 그리고 Lab 체제 등은 모두 이러한 멘토링을 진작하는 토양이 된다.
    • Show Products

      FUSION 교육과 연구의 성과를 구체적 산출물로 가시화 하기를 지향한다. 학생은 각자의 작업 포트폴리오를 입학에서 졸업까지 생성 유지 관리하며, 연구의 결과도 구체적 지식 제품으로 정리되고 저장된다. 학부는 이러한 성과의 가시화를 교육 시스템에 내재시키고 지원한다.

Vision

  • Vision Overview
  • The school describes its vision as FUSION Management, which stands for synthesis and convergence. FUSION is the concept that most accurately captures the school’s vision for the creative marriage of business and IT.
  • The meaning of FUSION management is multilayered and complex.
    The convergence and integration of management and IT represent the ultimate goal and contain six educational values: Futuristic Universal Seamless Integral Original and Niche
    These are the aspects of education for which the department strives.
  • A Vision of Convergence and Convergence
  • MIS was born in the 1950s with the advent of the first commercial computers, and the question of how to apply these technologies to business is essentially a field of convergence.
  • Recently, convergence and integration have emerged as a new topic in society, but MIS is a pioneer of the so-called convergence and integration, having been experimenting with it for the past 50 years. MIS is also a field that has shown relatively substantial and tangible results compared to other convergence fields, such as biology and cognitive science.
  • The school captures this vision of the convergence of business and IT with the concept of FUSION, which is not just an application or convergence but a creative consilience.
  • A new space of existence has been created by the intersection of the existing space and the Internet, the new ways of doing business in this space, and the new rules of the game that govern it. MIS exceeds the application of IT as a means of management and creates a new face of management.
  • Vision
  • As the first school in MIS in Korea, we start with the vision of "experimenting with convergence and integration through the creative combination of management and IT" and capture it with the FUSION concept.
    FUSION is a vessel for the educational values and contents of the school.
    Regarding educational value, the following values are derived: Futuristic, Universal, Seamless, Integral, Original, and Niche. Regarding educational content, six knowledge areas are set: Foundation Knowledge, Ubiquitous Business Technology, Service Science, Information Systems, Organizational Science, and Network Technology.
  • The school’s vision is completed by presenting the educational infrastructure and implementation methods required to realize the ideas of FUSION. The educational infrastructure includes industry-academia collaboration, undergraduate-graduate collaboration, lab systems, business incubation systems, and internationalization systems. The implementation methods include coproduction of value, orchestra, mentoring, and visualization of achievements.
  • Together, they form the FUSION vision of The School of MIS.
    This vision is the ideological foundation that drives and permeates the school’s mission, strategic plan, and detailed institutional design.

Mission

  • Mission Overview
  • 비전, 미션, 목표 서술의 구성과 체계
  • The school materializes its vision expressed in this FUSION as a mission, which is the raison d'être of the school for its market and customers, and in the case of a university. It can be set in three areas: education for students, research for the school, and service to cocreate social value.
  • A plan must support the mission. Based on the FUSION vision, the school sets goals and develops strategies and plans to achieve the mission in each teaching, research, and service area. Strategies and plans are presented in four main areas: establishing an educational infrastructure, designing educational programs, designing educational implementation systems, and designing educational management systems.
    • First, The mission first describes the vision of FUSION, or convergence and integration, that the school aims for. The vision describes and synthesizes the ideas of convergence and integration contained in FUSION, the educational values and contents accompanying them, and the educational infrastructure and practices required to promote them.
    • Second, it describes the school’s mission to be fulfilled in pursuit of its vision. The mission is a declarative statement of the university’s teaching, research, and service purpose.
    • Third, it describes the goals and long-range plans to implement the department’s vision and mission. The goals and plans are presented in four main areas: educational infrastructure construction, educational program design, educational implementation system design, and educational management system design. Each area outlines the educational goals, performance indicators, and yearly implementation plans derived from the educational vision.
  • Mission
  • 경영정보학부의 비전
  • The figure shows that the school has specific educational, research, and service missions.
    • Our mission is to cultivate the management information professionals required by society by providing quality education.
    • In the research area, our mission is to contribute to the knowledge base of the academic community by producing cutting-edge research.
    • In service areas, the mission is to help solve industry problems and improve management effectiveness.
  • While these missions are generic to any university, the School of MIS reformulates them as unique in light of the vision of the convergence and integration of business and IT.
  • Regarding education, the convergence of management and IT becomes a key mission element. Similarly, in the case of research, research that integrates management and IT. Finally, in the case of service, solving problems in the field through creative combinations of management and IT become the core elements of the mission.
  • Mission of the School
  • 경영정보학부의 사명

Education

  • Education Value and Content
  • FUSION is the original meaning of fusion and convergence and a framework that captures the educational values and contents the school aims for. In this sense, the semantic structure of FUSION is multilayered and complex. First, FUSION contains the six educational values shown in the figure below. These are the aspects of education at the School of MIS.
    • Futuristic(Forward-thinking)

      The School of MIS aims to provide cutting-edge, forward-thinking education. Information and communication technologies are developing unprecedentedly in human history, and the environment and management methods are changing accordingly. The creative combination of management and IT requires that we match the pace of cutting-edge of management and technology.
    • Universal (Global)

      The School of MIS aims to provide global education that can be applied anywhere globally. Regarding educational content, we cultivate global talents who can work in a multicultural and multilingual environment. We also maintain the quality and level of teaching methods that meet global standards.
    • Seamless (Field-centric)

      The School of MIS aims for practical and integrated education, where undergraduate, graduate, and industry are connected without interruption. Currently, university education is disconnected from the industry, and a gap exists between undergraduate and graduate education. The department aims for a field-oriented education system integrating bachelor’s and master’s programs and industry-academic programs to connect undergraduates, graduates, and industry.
    • Integral (Holistic)

      The School of MIS aims to educate the whole person. It seeks to change the trajectory of current university education, emphasizing competition and efficiency to train students in collaboration, team play, and leadership.
    • Original (Creative)

      This School of MIS aims to teach creativity and originality. It cultivates the ability to find and create something new and unique and teaches the principles of abstract thinking and practical application.
    • Niche (Customized)

      The school aims to provide a market-oriented education that is differentiated from others. We strive to provide customized education to meet society’s needs with real-time sensing of society’s educational needs and a flexible response system to provide them.
  • 비지니스IT Vision과 교육 가치
  • As shown in the figure below, education at the School of MIS is based on the foundation of foundation knowledge. It sets the boundaries of education in the management fields of organization and service science, the IT fields of Information systems and network technology, and the ubiquitous business technology field that converges them.
    • Foundation Knowledge

      The foundation knowledge area is the foundation of MIS education. It includes general education and basic subjects of management and IT.
    • Ubiquitous Business Technology

      It is a genuinely convergent knowledge area that deals with the combination of management and IT. It includes exploring new business models in the environment and implementing them.
    • Service Science

      It is an area of knowledge about services as value created by companies and covers services’ production and consumption system.
    • Information Systems

      This is the area of knowledge about developing and building information systems, and it includes knowledge of programming and computing environments for this purpose.
    • Organizational Science

      As an area of knowledge about organizations that is the foundation of business administration, this course seeks to understand organizational phenomena through macroorganizational and microbehavioral theories.
    • Network Technology

      The network technology knowledge area covers the design, construction, and operation of telecommunication networks, which are the foundation of IT.
  • 비지니스IT 교육 내용의 체계
  • Structural Aspects of the Training
  • The school designs an educational system that implements FUSION, as shown in the figure below. The figure shows an industry-university-academia collaborative education system where the university and industry are connected through problem sharing, joint development of solutions, and exchange of human and material resources as the foundation of FUSION education.
  • The school has established a lab system for organic industry-academia collaboration. Labs are spaces where university knowledge and theories meet and collide with industrial problems. Labs are set up in each of the school’s educational areas and are flexibly operated according to the needs of the industrial field. Furthermore, business opportunities for solutions generated in each lab are explored through the business incubation lab.
  • Finally, internationalization is also an integral part of the FUSION education system. Internationalization is accomplished from student and industry perspectives to increase the number of domestic students going abroad and the influx of overseas students and establish close links with overseas industries.
  • FUSION을 구현하는 교육체계의 모습

Training in Terms of Execution

  • To realize the vision of FUSION education, we must have the structure of the education as described above and the way the education is delivered. How we deliver FUSION education is captured in four principles known as COMP.
  • COMP
    • Value Co-Production

      The foundation of FUSION education is the belief that education is a system of coproduction of values, not a one-way transmission. This coproduction is a system in which all stakeholders in education—students and professors, universities and industry, society and government—participate. The school endeavors to build educational processes that embody this idea of the coproduction of value in the design of educational processes.
    • Play an Orchestra

      Another idea underlying FUSION education is the belief that teaching is like playing in an orchestra, which is a team effort that requires cooperation and harmony. The coproduction of value cannot be achieved without this orchestral idea. Our school takes this orchestral idea as the basic idea of education.
    • Be a Mentor

      At FUSION, mentoring is a crucial component of our education. Mentoring is a mentor-mentee relationship between professors and students, graduate students, and undergraduates. The coproduction of the values, the orchestra, and the lab system help foster this mentorship.
    • Show Products

      FUSION aims to make the results of education and research tangible and visible. Students create and maintain a portfolio of their work from admission to graduation, and their research results are also organized and stored as concrete knowledge products. Kookmin University embeds and supports visualizing these outputs in the education system.